Nyt kapitel - den jeg er i dag

Når ord som “bikinikrop, drømmekrop, tab dig og bliv glad, dukker op

Kære læsere

Nu tager vi lige et spring videre til de sociale medier og den måde som reklamer i vores newsfeed kan påvirke os.

En stor del af de unge føler sig i dag enormt usikre og piger helt ned i de små folkeskoleklasser er yderst kropsbevidste og det har blandt andet bidraget til at modeblade skal vise før/efter billeder når de redigerer i deres materiale. Der er kommet et øget fokus på kropsidealer og hvordan reklamer påvirker de unge negativt ja og for den sags skyld også folk på min alder i + 30’erne.

Forleden fulgte jeg med i en debat inde på Instagram hvor Katrine Gisiger  satte fokus på den måde onlinetrænere tilrettelægger deres reklamer på. Hun satte blandt andet fokus på ord som “drømmekrop, bikinikrop, sommerklar” og hvad de ord medfører hos nogle af dem som ufrivilligt får disse reklamer ind på deres Facebook og Instagram.

Det er iøjnefaldende at se hvordan debatten udviklede sig og jeg kan godt forstå man ikke synes det er optimalt at blive fremvist med sit virksomhedsbillede og føler sig truffet, og samtidig ærgrer det mig at man som træner ikke kan tåle konstruktiv kritik.

Fordi jeg har selv været ude for at få de her konstruktive hug af mine følgere for netop at bruge ordet “bikiniklar” i et af mine opslag som omhandlede et træningsforløb. I første omgang følte jeg mig faktisk angrebet fordi hensigten slet ikke var det som mine følgere følte og fordi nogle også lavede personlige angreb i mod mig og det var dem jeg bed fast i.

Men da der kom mere konstruktiv kritik og piger/kvinder skrev privat til mig hvilke følelser de fik når de læste sådan et opslag med en slank og stram krop, de følte sig forkerte, de følte ikke de havde rettighed til at hoppe i en bikini fordi de ikke lignede den pige på billedet. Da jeg skrev med disse kvinder/piger gav det mig stof til eftertanke og jeg rettede mit opslag og tog det til mig i mine efterfølgende reklame opslag på min profil.

Nu har jeg altid været ret nærig til at booste opslag for penge og hvis jeg en sjælden gang skulle gøre det brugte jeg maks 200kr og det kommer man ikke særlig langt for skal lige siges. Så heldigvis nåede mit opslag ikke langt ud før at jeg havde taget ved lære af mit ordvalg.

Fordi jeg personligt mener at når du har en virksomhed der arbejder med mennesker, individer, folk med følelser, tanker, så har du altså også et ansvar i hvordan du formidler dine reklamer. Der er kæmpe stor forskel på at lave reklamer for et tøjfirma, bilfirma etc. Tøjet har ikke følelser, bilen kan ikke få en spiseforstyrrelse, man kan aldrig sammenligne mennesker med biler eller et stykke tøj!

Jeg læste nemlig i debatindlægget under en kommentar at man også skulle være efter fx bilsælgere fordi de talte også til ens dårlige samvittighed og de ressourcer man nu måtte have, men jeg er stadig af den opfattelse at du IKKE kan sammenligne en bil og et menneske.

Du sammenligner jo heller ikke børn med legetøj, jamen fordi legetøj kan tåle at blive kastet på gulvet så kan barnet også tåle det? Så lad os da lige kaste lidt med børnene de går jo ikke i stykker. Forstår i min pointe?

Jeg kunne se inde i indlægget på Katrines Instagram at vandene var delte omkring virksomhedens ansvar vs ens eget personlige ansvar ifht. Hvordan man lader sig påvirke af en reklame, nogle mente at virksomheden har et ansvar og andre mente at man burde gå til psykolog, hvis man blev påvirket negativt af en reklame om kroppen og kropsidealer.

Til det må jeg sige at jeg er uenig i at man skal gå til psykolog hvis man får det dårligt af en reklame omhandlende hvordan en bikinikrop skal se ud. Fordi i dag er der så meget fokus på kroppen og der er så mange der bliver negativt påvirket af alle de reklamer som de ufrivilligt bombarderes med. Du kan nemlig ikke bare fravælge disse reklamer da virksomheden betaler for at disse reklamer skal nå lige præcis dig.

Der er sikkert mange af disse piger/ kvinder som selv har valgt ikke at følge bestemte typer profiler og måske også blokerer dem netop af den grund at de ikke vil påvirkes negativt. Men de kan bare ikke styre reklamerne, jo man kan vælge “se mindre af” men den knap virker altså ikke helt som den skal!

Os der ejer en virksomhed som er målrettet træning, kost, kroppen, mennesker, vi burde virkelig tage til os at forbedre den måde vi laver vores reklamer på. Fordi jeg ved godt at mange af jer der ejer virksomheden ikke bruger disse ord for at skabe noget negativt, og så er der selvfølgelig dem som lever af at skabe et negativ kropbillede hos folk så de netop vælger den pågældende.

Det er et kæmpe problem i dag at man ikke kan tage konstruktiv kritik til sig men at man går i total forsvar uden at indse man kan ændre sine metoder til noget bedre. Og ja det giver lidt ekstra arbejde fordi man skal formulere sig på ny og bruge nye skrive teknikker for at fange kunderne.

Det hjælper ikke at ens tidligere kunder går ind og forsvarer sin coach fordi pointen er ikke selve arbejdet med dig som privatperson, det er måden man formidler et budskab på.

Der er måske ikke mange som er enige i min optik på dette område men det er stadig vigtigt at belyse fordi online træning stiger markant og der burde være fokus på at reklamere mere etisk forsvarligt.

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Nyt kapitel - den jeg er i dag